Wat moet je doen als jij of je klant een allergische reactie hebben op acryl- of gelnagels?
Als je klanten hun afspraak voor de zomermanicure maken, kom je er waarschijnlijk enkele tegen die de behandeling van hun nagels om een heel persoonlijke reden hebben vermeden: allergieën. Veel producten voor gel- en acrylnagels bevatten (meth)acrylaten, die soms allergische reacties kunnen veroorzaken. Het is dus te begrijpen dat ze bezorgd zijn. Als je dan ook nog eens bedenkt dat voor nagelproducten geen patchtest nodig is zoals voor haarverf en dat er nog andere mogelijke allergenen in je nagelstudio aanwezig zijn, zoals stof en latexhandschoenen, dan is dat heel wat om over na te denken.
Om je te helpen als je bang bent dat een van je klanten een allergische reactie krijgt in je nagelstudio, hebben we wat informatie verzameld over de oorzaken van mogelijke reacties en de beste manieren om ze te voorkomen.
Wat veroorzaakt de allergische reacties van je klanten bij nagelbehandelingen?
De oorzaak van allergische reacties zijn de ingrediënten van de producten die je gebruikt. Volgens een recent rapport* testten 2,4% van de mensen positief op een allergie voor ten minste één soort (meth)acrylaat. Bijna twee derde van deze mensen ontwikkelden hun allergie door 'recreatieve blootstelling' aan nagellijm en nagelverbeteraars, terwijl een derde nageltechnici waren die hun allergie ontwikkelden door de blootstelling aan het product op hun werk.
Het grootste risico op een reactie ontstaat bij blootstelling aan niet-uitgeharde nagellak op de huid en wanneer mensen thuis gelkits gebruiken zonder de juiste veiligheidsmaatregelen. Maar opgelet, dit kan ook in salons gebeuren.
* Test in het VK door 13 dermatologische afdelingen
Hoe weet je of een klant een allergische reactie heeft op een nagelbehandeling?
De meest voorkomende symptomen waar je op moet letten bij klanten met allergieën voor gel- en acryllak zijn onder andere:
- Loskomende nagels
- Rode en jeukende uitslag van de huid
- Zwellingen
- Ademhalingsproblemen in heel zeldzame gevallen
Denk eraan dat de huiduitslag van je klant niet altijd beperkt blijft tot het gebied rond de nagels. Irritatie kan overal optreden waar de nagels in contact zijn gekomen met de huid, zoals de oogleden, wangen, handen en hals. In de zeldzaamste gevallen kan een allergie voor nagelproducten ademhalingsproblemen veroorzaken.
Hoe kan ik allergische reacties voorkomen?
1. Huidcontact vermijden
Een eerste stap om allergieën te voorkomen is het vermijden van huid-op-huidcontact tijdens de afspraak met je klant. Dit beperkt de mogelijke blootstelling aan irriterende stoffen. Daarom bevelen we de nitril handschoenen van S-PRO aan. Ze zijn een prima alternatief voor nagelstylisten en klanten die allergisch zijn voor latex. Daarbij bieden ze nog steeds alle flexibiliteit om precieze manicures uit te voeren. Denk er altijd aan je nitril handschoenen na elke klant weg te gooien om kruisbesmetting of verdere allergierisico's te voorkomen.
Als je nog steeds bang bent dat de huid van je klant in contact komt met je gel- en acrylproducten, kun je vóór hun manicure ook vloeibare tape rond de nagel aanbrengen.
2. De juiste uitrusting gebruiken
Een goede uv-lamp gebruiken voor gellak is ook van vitaal belang om allergische reacties te voorkomen. Als je een verkeerde lamp gebruikt, is het mogelijk dat de gellak niet goed uithardt en dat verhoogt het risico op allergieën. De ASP 36 watt uv-lamp met de ASP Signature Gel Polish is een ideale combinatie voor je nagelstudio of je freelancezaak én een goede optie om je lamp met je lak te matchen.
3. Opletten voor stof
Het stof uit de lucht en van je producten, zoals een elektrische nagelvijl, kan een probleem vormen als je klant allergieën heeft. Zorg er daarom voor dat je je tafel altijd schoonhoudt en verwissel je wegwerphanddoek na elke klant. Als je extra aandacht wilt besteden aan elke manicure, overweeg dan een afzuigventilator te kopen die je naast je nagelstation plaatst. Afzuigventilatoren zijn ontworpen om het stof op en rond je werkgebied op te vangen.
4. De inhibitielaag op de gellak correct verwijderen
Als je de inhibitielaag op de gellak van je klant laat zitten, kan dat overmatige blootstelling aan niet-uitgeharde lak veroorzaken en tot mogelijke allergische reacties leiden. Volg de volgende stappen bij het verwijderen van deze plaklaag:
- Begin met de kleinste vinger en gebruik voorzichtig een nageldoekje van de nagelriem tot de vrije rand. Zo voorkom je dat de vloeibare en opgeloste niet-uitgeharde gel op de huid van de klant terechtkomt.
- Herhaal stap één op de overige vingers van die hand, weer van de kleinste naar de grootste.
- Gebruik een vers watje om de andere hand af te vegen en herhaal stappen een en twee.
Wat moet ik doen als ik denk dat mijn klant of ikzelf een allergie hebben?
Als je vermoedt dat jij of je klant een reactie op de manicure hebben, verwijder dan onmiddellijk het product en breng een geurvrije, hypoallergene vochtinbrengende crème aan om de handen te reinigen en verdere irritatie te voorkomen.
We raden aan ook een dermatoloog te raadplegen. Die kan precies bepalen op welk(e) ingrediënt(en) in de gel- of acrylproducten jij of je klant reageren. Ze kunnen je ook een crème voorschrijven om eventuele huidontstekingen te behandelen.
Wat zijn de alternatieven als je allergisch bent voor gel of acryl?
Het is niet omdat je klant allergisch is voor een ingrediënt dat in nagelbehandelingen wordt gebruikt, dat hij of zij moet afzien van een bezoek aan je nagelstudio, of dat jij je baan als nagelstylist(e) moet opzeggen. Het beste advies is om alle producten en behandelingen te vermijden die het ingrediënt bevatten waarvoor je volgens je dermatoloog allergisch bent.